№ 863 (2017)

УДК 005.932
JEL E457

І. С. Афтаназів, Л. С. Струтинська, С. В. Андрусів
Національний університет “Львівська політехніка”

ОПТИМІЗАЦІЯ ТЕРИТОРІАЛЬНОГО
РОЗМІЩЕННЯ ЛОГІСТИЧНИХ ЦЕНТРІВ ТА ТЕХНОПАРКІВ

© Афтаназів І. С., Струтинська Л. С., Андрусів С. В., 2017

Зпропоновано методику визначення та оптимізації місць облаштування багатофункціональних розподільчих центрів централізованої структури логістичної товаропровідної мережі. Запропоновано математичну залежність для аналізу доцільності облаштування у тому чи іншому регіоні логістичного центру або технопарку.
В Україні сьогодні переважно функціонування розподільчих логістичних центрів регламентується їхньою галузевою приналежністю. Їх місце розташування – територія облаштованих у великих населених пунктах провідних галузевих виробництв. Це суттєво понижує ефективність логістичних процесів, нарощує їх витратну складову, збільшує витрати на додаткові перевезення товарів та матеріалів.
Запропонована методика визначення та оптимізації місць облаштування багато¬функціональних розподільчих центрів централізованої структури товаропровідної ме¬режі ґрунтується на аналізі чисельності населення та користувачів логістичних послуг, обсягів товарообігів у регіоні та наявності тут транспортних мереж і магістралей.
Ключові слова: логістика, логістичний центр, розміщення, регіон, оптимізація, транспорт, математична залежність, товарообіг, населення.

OPTIMIZATION SPATIAL DISTRIBUTION
LOGISTICS CENTERS AND TECHNOLOGY PARKS

© Aftanaziv I. S., Strutynska L. S., Andrusiv S. V., 2017

In the article the method of determining and optimizing the arrangement of seats multifunctional centralized structure of distribution centers logistics distribution network. The mathematical relationship for feasibility analysis arrangement in a given region logistics center or industrial park.
At present in Ukraine is functioning distribution logistics centers governed by their branch affiliation. Their location – about area equipped by in large towns leading industry manufactures. This significantly reduces the effectiveness of logistic processes, increasing their expenditure component, increases the cost of additional transport of goods and materials.
The proposed method of determining and optimizing the arrangement of seats multifunctional distribution centers centralized structure distribution network based on analysis of population and users of logistics services, the volume of trade in the region and the presence there of transport networks and highways.
The aim of this study is to create a methodology for determining and optimizing the arrangement of seats multifunctional centralized structure of distribution centers logistics distribution network.
The main objectives of the study included the analysis of current methods for determining the spatial distribution of seats logistics distribution centers distribution network; create a mathematical model of optimization include arranging logistics distribution centers centralized and decentralized structures of distribution network; analysis of boundary conditions placement optimization mathematical model of distribution centers.
To assess the feasibility of equipping a particular region or a logistics distribution center established mathematical model in the form of functional dependence feasibility of certain variable factors. As variable factors in the proposed chosen depending on the population density of the region, the rate of trade turnover between the settlements of the region and the coefficient of transportation services in the region. Established that the population density of the region, its trade settlements, highways and the availability of infrastructure positively affect the activity of the future logistics center. Conversely increasing distance from population centers to logistic distribution centers or negative impact on their activities.
As an example application of the proposed method analyzes the choice of using it places the installation of a logistics center for the region of Western Ukraine. The area outlined three areas – Lvov, Ternopol and Ivano-Frankovsk. The recommended method created seat arrangement logistics center for the region – the city Rogation Ivano-Frankovsk region.
Thus, confirmed the efficiency of the proposed method for optimizing the selection process include arranging logistics and distribution centers, industrial parks and more.
Key words: logistics, logistics center, location, region, optimization, transport, mathematical relationship, trade, population.

Література – 8

JEL: L 23, М 11, О 29
УДК: 658.7+65.012.34

О. М. Бек
Національний університет “Львівська політехніка”
І. Петецький
Фірма “PETECKI” (Польща)

LEAN-МЕНЕДЖМЕНТ ЯК ІННОВАЦІЙНИЙ
ПІДХІД ДО УПРАВЛІННЯ ВИРОБНИЦТВОМ

© Бек О. М., Петецький І., 2017

Розглянуто основні передумови застосування lean-менеджменту для виробничих підприємств. Наведено підходи до визначення сутності поняття “бережливого” виробництва. Висвітлено основні засади впровадження концепції lean-менеджменту на підприємстві. Проаналізовано впровадження “бережливої” концепції у процес виробництва та менеджменту на підприємстві.
Ключові слова: “бережливе виробництво”, lean-менеджмент, lean-філософія, потік вартості, додана вартість, розвиток.

LEAN-MANAGEMENT AS AN INNOVATIVE
APPROACH TO PRODUCTION MANAGEMENT

© Bek O. M., Petecki I., 2017

The concept of lean is becoming increasingly important for non-production sphere, namely the theory and practice of management that allows to use its principles for the effective implementation of business automatization.
Despite the popularization of the last few years the question of lean manufacturing in scientific literature, the definition of the term in different sources do not differ significantly. Lean manufacturing (lean production, lean manufacturing from eng. “lean” – skinny, slim without fat) – is an effective modern concept of management, the essence of which is to optimize business processes by maximizing focus on the interests and needs of customers and markets, also taking into account the motivation of each employee.
Applying the concept of lean-manufacturing practice achieves shorter period sales, better quality and much lower cost of resources compared to the traditional approach. Traditional enterprises raw materials from which products are manufactured, may be on the part weeks or even months, and thus the process of converting and thus adding to their value, measured mainly in minutes or hours.
Successful transformation towards Lean Manufacturing must simultaneously focus on technical changes aimed at building technical sustainability of production processes and management, implementation of the rapid arrival of the cost and technical improvement processes. Also important progress implementing internal brand culture, typical lean-management at both levels, leaders in manufacturing (foremen, craftsmen, managers staffs, etc.) and office administrative staff.
Introduction of the concept of “lean” ideally allows the company to resolve a number of important challenges that daily and hourly occurs most businesses - to achieve the highest quality at the lowest costs, shorten product creation, to avoid overproduction, to regulate supply issues. We believe this concept is a fundamental of contemporary approaches to production management in domestic enterprises. Further researches need to obsess the process of implementing lean-management and study existing experience of this concept by domestic producers.
Key words: lean-management, lean-conception, lean-philosofy, flow of value creating, value added, development.

Література – 5

Н. Бучинська
Університет ім. Марії Кюрі-Склодовської, м. Люблін (Республіка Польща)

СОЦІАЛЬНІ МЕДІА ЯК ЕЛЕМЕНТ
У КОМУНІКАЦІЙНОМУ ПРОЦЕСІ БРЕНДІВ

© Бучинська Н., 2017

Середовище гіпермедіа виразно змінило сьогодні форму і характер маркетингової комунікації. Нові технології, основані на інформації, створюють і використовують цю інформацію, а також є основою створення характерного елемента сучасного, швидко зростаючого ринку. Ера технологій стала фактором розвитку сучасного маркетингу та його інструментів. Доступ до мережі Інтернет надав багато можливостей пошуку джерел інформації та обміну знаннями між людьми з різних частин світу. Соціальні медіа можуть стати привабливою альтернативою у реалізації комунікаційної стратегії. Ефективність зв’язку залежить від ринкової позиції і переговорної сили сучасних підприємств та їхніх брендів.

Natalia Buczyńska
Maria Curie-Skłodowska University

SOCIAL MEDIA AS AN ELEMENT
IN THE COMMUNICATION PROCESS OF BRANDS

© Buczyńska N., 2017

The hypermedia environment definitely changed the form and nature of the marketing communication in recent times. New technologies, which are based on information, create and use this information and they form a characteristic element of modern, rapidly growing market. The era of technology has become a factor in the evolution of modern marketing and its tools. Access to the Internet has given many possibilities in the search for sources of information and the exchange of knowledge between people from different parts of the world. Social media can become an attractive alternative to the implemented communication strategy. Communication effectiveness depends on the market position and bargaining power of today’s enterprises and their brands.
Key words: social media, brand, communication, marketing virtualisation.

Література – 20

УДК 338.24:339.137
JEL Сlassіfіcatіon: C41, D99, M39

Л. Я. Ванькович
Національний університет “Львівська політехніка”

ПОБУДОВА СИСТЕМИ АЛЬТЕРНАТИВНИХ
ПІДХОДІВ ДО КОРИГУВАННЯ ПРОЦЕСУ ДИФУЗІЇ
РЕЗУЛЬТАТІВ ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ

 Ванькович Л. Я., 2017

Розроблено систему альтернативних підходів до коригування процесу дифузії результатів інноваційної діяльності машинобудівних підприємств. Визначено її складові: чітку декомпозицію дозування інформації про об’єкт дифузії, що просувається серед членів цільової аудиторії – потенційних споживачів; наявність засобів для підтримування зворотного зв’язку із зацікавленими у придбанні товару споживачами; вироблення раціонального за тривалістю плану із охоплення рекламою найбільшої кількості споживачів об’єктів дифузії. Запропоновано схематичне представлення графу процесу реалізації стратегії просування об’єкта дифузії.
Ключові слова: дифузія інновацій, дифузія результатів інноваційної діяльності підприємств, коригування процесу, графи, ланцюг Маркова, алгоритм Дейкстри.

L. Vankovych
Lviv Polytechnic National University

BUILDING A SYSTEM OF ALTERNATIVE
APPROACHES TO ADJUSTING THE DIFFUSION
OF ENTERPRISE INNOVATIONAL ACTIVITY RESULTS

 Vankovych L., 2017

In the article is found and proved the cheapest and the shortest way to promote the objects of diffusion with the possibility of adjusting the diffusion of enterprise innovational activity results.
The system of alternative approaches to adjusting the diffusion of machine-building enterprise innovational activity results was made. Defined its constituents: clear decomposition of dosage information about the diffusion facility, which promote among members of the target audience of potential customers; availability of tools for keeping feedback from interested in buying enterprise innovational activity results; develop a rational plan for the duration of advertising reach the greatest number of consumers object of diffusion. The first component requires a clear sequence or algorithm of dosage information for implementation the campaign. The second component is not difficult, as can be realized through the use of online support. In addition, this component is needed to review the analysis of potential consumers (users) to the object of diffusion. The third component implies the existence plan of dissemination of information. The solution of the mentioned above three possible problems when using graph theory, which enables: to plan the process of dosage information; plan the process of dissemination of information among the primary carriers determine the stages of advancement objects diffusion, which will review feedback from customers (users) in the proposed innovation.
It was suggested using Markov chains. It’s explained the specifics of Markov chains in the context of providing the best conditions for the construction of the system of alternative approaches to adjusting the diffusion of machine-building enterprise innovational activity results. The graph of implementation of the strategy to promote the object of diffusion is presented schematically. It was determined conformity stages of the implementation of the strategy to promote the diffusion of dynamic objects viewership potential consumers (users) of information on this subject. The author has substantiated the expediency of using Dijkstra’s algorithm for finding the parameters of the duration and cost of the process of promoting the objects of diffusion. Dijkstra’s algorithm is less labor intensive than, for example, alternative algorithms Floyd-he Vorshela, Bellman-Ford.
Thus, through the application of Dijkstra’s algorithm is able to determine the shortest path between a given starting point and the other vertices of the graph. In practice, each of the unknown vertices can be certain stage of the strategy to promote the diffusion objects. This stage is characterized by some value of the duration and cost of diffusion. Therefore, finding the cheapest or the shortest path can be realized by constructing a detailed graph of all operations within the selected strategy to promote the diffusion and application objects. Exactly the same is with using Dijkstra’s algorithm for finding the shortest path between the initial stage of this strategy and other stages.
Key words: diffusion of innovation, diffusion of innovative activity results, adjustment process, graphs, Markov chains, Dijkstra’s algorithm.

Література – 8

УДК 336.77:332.2
JEL: C 10; D 81

Г. Л. Вербицька, О. О. Пшик-Ковальська
Національний університет “Львівська політехніка”

УДОСКОНАЛЕННЯ МЕТОДУ ОЦІНЮВАННЯ
РИЗИКІВ ЖИТЛОВОГО БУДІВНИЦТВА В УМОВАХ
МІЖНАРОДНИХ ЕКОНОМІЧНИХ ВІДНОСИН

© Вербицька Г. Л., Пшик-Ковальська О. О., 2017

Запропоновано комбінований метод якісно-кількісного оцінювання ризиків житлового будівництва в умовах міжнародних економічних відносин, сутність якого полягає у ідентифікації можливих видів ризиків з відбиранням найзначущіших, розрахунку їх ступеня та області, а також величини максимальних втрат, пофакторному аналізуванні параметрів, які впливають на ризик, та виявленні можливих шляхів зниження його ступеня на основі експертних оцінок та математичних залежностей. Застосування цього методу дасть змогу підвищити достовірність одержаних результатів та своєчасно відмовитися від реалізації надто ризикованих проектів.
Ключові слова: житлове будівництво; ризик; оцінювання; метод; втрати.

IMPROVING THE RISK ASSESSMENT METHOD
OF RESIDENTIAL CONSTRUCTION IN THE CONDITIONS
OF INTERNATIONAL ECONOMIC RELATIONS

© Verbytska H. L., Pchyk-Kovalska O. O., 2017

The purpose of this paper is to develop a combined method of qualitative and quantitative risk assessment of housing construction, the use of which will improve the accuracy of the results and in a timely manner not to implement excessively risky projects.
Theoretical and methodological basis of research are the fundamental provisions of economic theory, scientific works of scientists on the assessment of the risks of housing construction. In the process of research the following methods were used: graphic (visual presentation of research results); generalization; analytical and logical (to determine the impact of potential risks to development of housing construction, sources of risk, development of the combined method of risk assessment housing).
The article discusses the advantages and disadvantages of applying a risk assessment of housing conditions in the international economic relations existing in the modern economic literature methods. The expediency of complex use of methods of qualitative and quantitative risk analysis of housing construction; defines the tasks of marketing of innovations at different stages of its implementation; a new approach to risk assessment of residential construction under conditions of international economic relations, is based on a complex application of methods of quantitative and qualitative risk analysis, which is called the combined method. The task of qualitative risk assessment is to allocate the risk factors to identify possible risk groups and the stages at which they may occur, assess their risk, that is, to determine potential areas of risk. Quantitative risk analysis is the numerical determination of the size of the individual risks.
Each enterprise should work in such a way to smooth out the destructive effects of both external and internal risk factors and take up emerging opportunities. Risk evaluation in the sphere of housing construction is a very important stage in risk management, as its underestimation can lead to losses and even to bankruptcy of the investor, whereas the revaluation to profits. Analysis of works of domestic and foreign scholars on risk assessment of residential construction in the conditions of international economic relations has revealed that today’s disparate methods of risk assessment of housing make it impossible to determine the precise magnitude of the risk taking into account the specifics of the construction industry of housing construction.
The proposed combined method of qualitative and quantitative risk evaluation of housing in terms of international economic relations will allow the investor to identify possible risks by selecting the most important, to carry out calculation of their degrees and the region, and the value of the maximum losses, a factor analysis of the parameters influencing the risk, and identifying possible ways of reducing its extent on the basis of expert assessments and mathematical dependencies. The use of this method allows to increase the reliability of the results obtained and to promptly abandon too risky of a project for the financing of housing in the context of international economic relations.
Key words: housing construction; risk; evaluation; method; losses.

Література – 10

УДК 656.2
JEL: M19

Н. І. Горбаль, М. М. Заремба, C. Б. Романишин
Національний університет “Львівська політехніка”

ОСНОВНІ ПРОБЛЕМИ ФУНКЦІОНУВАННЯ
ПАТ “УКРЗАЛІЗНИЦЯ” ТА РЕКОМЕНДОВАНІ ШЛЯХИ
ЇХ ВИРІШЕННЯ

© Горбаль Н. І., Заремба М. М., Романишин C. Б., 2017

Розглянуто сучасний стан, основні ключові засади функціонування ПАТ “Укр-заліз¬ниця”, нововведення організації, які вплинули на стан галузі. Визначено головні проблеми функціонування підприємства, які необхідно кардинально вирішувати. Про¬аналізовано чинну тарифну систему та її основні недоліки. Рекомендовано застосувати нову тарифну систему, що передбачає відхід від трьох класів поділу тарифів і запро¬вадження універсального тарифу. Проаналізовано специфіку залізничних переве¬зень у різних країнах, зокрема й в Україні. Запропоновано реалізацію проекту з оновлення транспортного складу “Укрзалізниці” на умовах оперативного лізингу та рекомендовано зміцнювати відносини з європейськими країнами задля залучення інвесторів. Реко¬мендовано модифікувати законодавчу базу щодо регулювання залізничного транспорту.
Ключові слова: залізниця, залізничний транспорт, монополія, перевезення, інновації, тариф, реформа, модернізація.

MAIN PROBLEMS OF PJSC “UKRZALIZNYTSIA”
FUNCTIONING AND RECOMMENDED SOLUTIONS

© Horbal N. I., Zaremba M. M., Romanyshyn S. B., 2017

Railways nowadays remain the leading mode of transportation in Ukraine, providing more than 80 % of freight and around 50 % of passenger traffic. The monopolist – JSC “Ukrzaliznytsia” – has a huge impact on the economy of the state. Railways production and processing facilities form a complex infrastructure, which is based on the rail network that meets the national needs in transportation. Nowadays “Ukrzaliznytsia” unites five regional branches. Taking to account the scale and importance of the enterprise for the state, identifying the main problems of the sector and their solutions is extremely important.
The article reviews the current state, basic core principles of “Ukrzaliznytsia” operation and innovation of the organization which have affected the industry. The basic problems of the enterprise are to be fundamentally addressed. The current railways tariff system and its main drawbacks are analyzed. It is recommended to apply the new tariff system, which provides three classes of tariffs and the introduction of a universal fare. Specificity of rail transport in different countries, including Ukraine, is analyzed. A project to upgrade the transport of “Ukrzaliznytsia” in terms of operational leasing is described. Strengthening of relations with European countries in order to attract investors is recommended. It is recommended to modify the legal framework for the regulation of rail transport.
Rail transport in Ukraine has several problems, the main of which are the lack of investments in the renewal of fixed capital, low incentives to reduce operating costs, lack of competition, demolition of infrastructure, high social costs. Assessing the state of the railways, the government has stated the need to reform the entire system.
The most significant problem is the tariffs increase, which have been changed by the Ministry each year. Overall, since 2010 tariffs have increased up to 2.3 times and cargo base fell by 28 %. Growth of rates is a normal situation, but only when it is transparent and reasonably predictable. An updated tariff system should: be transparent and predictable; provide insignificant changes in tariffs, in order not to cause the reduction of freight; changes to the rate should correspond with market conditions.
To solve the problems of the industry active cooperation with the European Railway Agency (ERA) is highly recommended, in particular in order to find investors. “Ukrzaliznytsia” needs modernization and renewal, thus replacement of more than 20 thousand of wagons is proposed. To implement this, it would be reasonable to accept the offer for modernization of the American corporation “General Electric”.
Key words: railway, railway transport, monopoly, transportation, innovation, tariff, reform, modernization.

Література – 15

УДК 364.46

JEL М20

Н. С. Гронська
Національний університет “Львівська політехніка”

НАПРЯМИ ВИЗНАЧЕННЯ ВИКЛИКІВ
ФУНКЦІОНАЛІЗМУ В СИСТЕМІ МЕНЕДЖМЕНТУ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

© Гронська Н. С., 2017

Розглянуто виклики функціоналізму в системогенезі мотивів менеджменту відповідно до тенденцій розвитку підприємницької діяльності. Представлено концепцію кореляції провідних та похідних функцій функціоналізму. Узагальнено перспективи спонукальної дії складових чинників функціоналізму. Визначено реструктуризацію провідних функцій взаємовпливу, взаємозв’язку, взаємозалежності відповідно до суб’єктивно-об’єктивних відношень організаційних структур у системі менеджменту підприємницької діяльності маркетингу, логістики. Висунуто гіпотезу визначення тріалогу функціонала та побудови алгоритму функціонування інфраструктури підприємницької діяльності.
Ключові слова: функціонал, взаємодія, менеджмент, інституціональна класифікація, суб’єктивно-об’єктивні відношення, тріалог.

APPROACHES OF FUNCTIONALISM CHALLENGES
DETERMINATION IN THE SYSTEM OF MANAGEMENT
OF BUSINESS ACTIVITY

© Gronska N. S., 2017

Functionalism in the system of management of business activity relates to determination of the challenges that require solution of problems of reformation of the rules of functional order. They include determination of practical value of management of business activity, perception of pragmatic tendencies of the development of marketing and logistics organizational structure interaction, regulation of subjective and objective relations at the levels of institutional regulation and infrastructural formations, coordination of interaction of the major functions of interinfluence, interconnection, interdependence and derived functions of management, marketing, logistics in compliance with the trialogue of organizational structures and their heterogenic classification.
Prospects of inducing action of the components of transition of means of business activity according to the approach of material-energetic and energetic-information exchange are subject to generalization.
It is noted that in the process of general European integration, the infrastructure of management of business activity and functional of the system of management, marketing, logistics find new expression with the transition from functional interdependence of trialogical nature to self-sufficiency as a comprehensive and self-administration component of business activity. Requirements with regard to formation of strategies of ecological and economic protection, geo-ecological space and protection of the environments of scientific space in the context of innovations projects of functionalism.
Key words: functional, interaction, management, institutional classification, subjective-objective relations, trialogue.

Література – 14

УДК 378.147.330.341.316.362
JEL: М12

Г. М. Захарчин, С. О. Гладун
Національний університет “Львівська політехніка”

ПРОФЕСІЙНА МОБІЛЬНІСТЬ ПЕРСОНАЛУ
ЯК СКЛАДОВА АДАПТАЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ ПІДПРИЄМСТВА

© Захарчин Г. М., Гладун С. О., 2017

Висвітлено проблематику професійної мобільності через призму адаптаційної політики підприємства та сучасних викликів. Виділено основні складові, види та функції професійної мобільності. Наголошено на методологічно-технологічних аспектах її дослідження в контексті адаптаційної політики підприємства. Підкреслено важливість вартісних аспектів дослідження професійної мобільності. Подано висновки і пропозиції, спрямовані на підвищення ефективності професійної мобільності підприємства.
Ключові слова: професійна мобільність, адаптаційна політика, види професійної мобільності, професійна переорієнтація, компетенції, адаптаційний менеджмент.

PROFESSIONAL MOBILITY TO THE PERSONNEL
AS CONSTITUENT OF ADAPTATION POLITICIANS OF ENTERPRISE

© Zakharchyn H. M, Hladun S. O., 2017

In the article the range of problems of professional mobility is reflected through the prism of adaptation politics of enterprise and modern calls. Basic constituents, kinds and functions of professional mobility are distinguished. It is marked the methodologically-technological aspects of her research in the context of adaptation politics of enterprise. Importance of cost aspects of research of professional mobility is underline. Conclusions and suggestions sent to the increase of efficiency of professional mobility of enterprise are offered. Professional mobility can be examined as a separate function of adaptation in the narrow understanding of word, or as the proper mechanism of scho provides successful realization of adaptation policy of enterprise and his competitiveness in the conditions of changeable environment. Being the mechanism of socialpsychological adaptation, professional mobility at the same time comes forward the original indicator of professional adaptation of personality, determining the degree of adaptation to the new terms of labour. In the cut of enterprise mobility shows up both among professional and qualifying groups. Taking into account a variety and multidimensionalness of mobility the higher management of enterprise must with the aim of increase of efficiency of adaptation politics envisage the different forms of studies and development of personnel, that will help inprofl professional orientation. Efficiency of professional mobility is estimated through the prism of return from investments in development of personnel in a certain sentinel interval and it is the task of adaptation management of enterprise, as, as scientists notice justly, a “adaptation management – it the complex of measures not simply, but row of Mini Concept, what as sociate inter se and give a sinergistical effect from the conducted measures in relation to adaptation of personnel. Professional mobility is continuation of academic mobility during that corresponding educational competenses are formed, and taking of them to the level of professional skills is provided during practical activity of man. That employer must closely cooperate with educational establishments, thinking over really necessary to the competence for young specialists that will nurse labours to the market. Only through the synthesis of education, science and practice it is possible to attain effective professional mobility and high professional competence of workers. The problem has the integrated character, links different institutes, tangents to development of professional mobility and preparation professionally of mobile specialist and requires the decision both at the level of enterprise and educational establishments.
Key words: professional mobility, adaptation policy, types of professional mobility, professional pereorientaciya, jurisdictions, adaptation management.

Література – 9

УДК 339.138
JEL C41, D99, M39

М. В. Кіндій, Н. Т. Гринів, І. О. Білоконний
Національний університет “Львівська політехніка”

ПРОБЛЕМА МАСШТАБУВАННЯ
ТА ПЕРСОНАЛІЗАЦІЇ PR-ЗАХОДІВ ПІДПРИЄМСТВА

© Кіндій М. В., Гринів Н. Т., Білоконний І. О., 2017

Обґрунтовано доцільність персоналізованого використання та масштабування сучас¬них PR-заходів вітчизняними та зарубіжними підприємствами. Доведено, що реалі¬зація PR-заходів практично неможлива без участі ЗМІ та мережі Інтернет, що оперативно доносять інформацію до громадськості. На прикладі компаній-гігантів, а також середнього бізнесу проведено аналіз та виявлено причини неефективного використання цього механізму та визначено світові тенденції в PR. Визначено, що найефективнішою є PR-кампанія, в якій застосовується комплексне системне використання всіх PR-інструментів, що дає змогу персоналізувати вплив PR-заходів на контактні аудиторії для привернення їхньої уваги або створення власного іміджу підприємства.
Ключові слова: ринок, маркетингові заходи, public relations, споживач, цільова аудиторія, ефективність, масштабування, персоналізація.

CALIBRATION AND PERSONALIZATION PROBLEMS
OF USING PR-INSTRUMENS IN MODERN MARKET

© Kindij M. V., Hryniv N. T., Bilokonniy I. O., 2017

It is noted that the relevance of the issue of the using modern marketing tools, which include PR technologies, enhances the fast paced growth of global business and its development, as well as the geometric growth of expenses for marketing activities. On this basis, there is a need of using for entrepreneurship radically new methods of attracting the attention of potential consumers and struggling with competitors. Large monopolistic companies are not allowed to enter the market of new players. That’s why PR is becoming the organic component of the company’s management and skillful use of PR-activities contributes the growing of sales and increasing of company profit. Considering PR as a marketing tool, which contributes the increasing of products profitability, supports and shapes the information environment of the company, it is proposed to focus on the functions aimed at shaping the company’s reputation, its image, brands and etc.
It is proved that PR can be viewed as multifunctional connections that can be successfully apply as for consumer and industrial markets. World practice shows that professional PR information maximizes the effect of marketing efforts of the company, and is able to provide return of investment.
Today, many companies pay enough attention for PR technologies. However, PR in local entrepreneurs is still too strongly associated with advertising. It often leads to waste of funds, sometimes even leads to results, which are directly opposite to the original objectives.
To ensure the cost recovery of PR activities and achieve of the purposes for which they are held, in need is to solve the problem of scalability and personalization of PR-activities. It is clear that this tool mainly needs a lot of time and funds, and therefore, its optimization and settings must meet modern conditions and the needs of the business.
The expediency of personalized using and scaling of modern PR–activities by domestic and foreign enterprises is justified. It is proved that the implementation of PR-activities is virtually impossible without the participation of the media and the Internet, which quickly convey information to the public. On the example of the giant companies, as well as medium business, was made the analysis and identified the causes of inefficient use of this mechanism, and identified global trends in PR.It is determined that the most effective is recognized the PR campaign, which use a complex system of using all the PR tools that allows you to personalize the impact of PR activities on the contact of the audience to attract their attention, or create your own company image.
Key words: market, marketing events, public relations, consumer, target audience, effectiveness, scaling, personalization.

Література – 6

УДК 338.22.021.4
JEL: M21

Ю. І. Кіржецький
Львівський державний університет внутрішніх справ
Л. І. Ріжко, М. С. Кіржецька
Національний університет “Львівська політехніка”
ФУНКЦІЇ ГАЛУЗЕВОГО ЛОБІЮВАННЯ ЯК ЕЛЕМЕНТ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ЕКОНОМІЧНОГО МЕХАНІЗМУ ВЗАЄМОДІЇ БІЗНЕСУ ТА ВЛАДИ

© Кіржецький Ю. І., Ріжко Л. І., Кіржецька М. С., 2017

Досліджено інститут галузевого лобіювання як один із ефективних механізмів взаємодії бізнесу та влади. Зокрема, досліджено взаємозв’язки між суб’єктами ринку політичних послуг та систематизовано етапи галузевого лобіювання. Окремо виділено сім функцій галузевого лобіювання та розглянуто їх вплив на механізм взаємодії бізнесу та влади. Зроблено висновки щодо розвитку ринку політичних послуг та формування механізмів взаємодії бізнесу та влади.
Ключові слова: взаємодія бізнесу і влади; лобіювання; галузеве лобіювання; функції галузевого лобіювання; механізм галузевого лобіювання.

FUNCTIONS SECTOR LOBBYING AS AN ELEMENT ORGANIZATIONAL AND ECONOMIC MECHANISM
OF INTERACTION BETWEEN BUSINESS AND GOVERNMENT

© Kirzhetskyy Yu. I., Rizhko L. I., Kirzhetska М. S., 2017

The article deals with the issues of research of interaction between businesses and public authorities through the tools of industry lobbying. In economical literature mechanisms of interaction between business and government are mainly focused on lobbying activities as a form of market sharing between the special business and government interests. However, the definition of special functions of non-government sector institutions which are one of the mechanisms of interaction between business and public authorities is not final. The research of elements of organizational and economic mechanism of interaction between business and the state allows to research the feasibility of industry lobbying as one of the factors minimizing corruptive decision-making. That is why the aim of the research is to generalize functions of industry lobbying as a component of organizational and economic interaction between business and public authorities in Ukraine.
The tasks of the study include (1) research of the relationships between market participants and policy services and structuration of stages of industry lobbying, (2) summary of the main features of organizational and economic mechanism of interaction between the state and non-government sector institutions.
As a result seven functions describing the mechanism of interaction between business and government were identified. The first function is economic, where strategic directions of economic development sector in terms of the protection of the interests are created and coordinated. The second function is political. This function includes participation, training and assistance in adopting regulations aimed at protecting the interests of the industry. Organizational and representative functions are the tools of self-organization in the private sector for the right to conduct external communications on behalf of the industry. Function of control as a function of checking the factors that affect the industry and legislative initiatives influencing the operation. The function of connection is defined by correlation between citizens and industry and between industry and government. The function of protection is defined by the interests of the defense industry through overcoming the impact of the indirect informational influence of objective requirements for information and reasoning for the expected government decisions.
In the article authors followed the theoretical principles of the relationship between business and government, describing sector lobbying as the only market agreement for information exchange or preferences for its members. Sector lobbying is just one of the tools of the mechanism of interaction as a system, so it was determined that further studies should be conducted in order to form a model of complex mechanism of interaction between business – non-government sector institutions - public authorities, systemize methods and define a wider range of instruments, the use of which will affect forming of a transparent market policy services in Ukraine.
Key words: interaction of business and government; lobbying; branch lobbying; features industry lobbying; stages of industry lobbying.

Література – 10

УДК: 681.325
JEL: M40

А. А. Казарян, С. П. Сударкіна
Національний технічний університет “ Харківський політехнічній інститут”

АНАЛІЗ ОСОБЛИВОСТЕЙ ФІНАНСОВОЇ ЗВІТНОСТІ
НА ПІДПРИЄМСТВАХ МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО БІЗНЕСУ

© Казарян А. А., Сударкіна С. П., 2017

Розглянуто проблеми обліку витрат на виробництво продукції на малих і середніх підприємствах з широкою номенклатурою продукції, що випускається. Як один із способів вирішення завдання обліку і розподілу непрямих витрат і розрахунку адекватних значень собівартості й ціни пропонується використання систем автоматизованого управління “1С: Бухгалтерія” і “1С: Управління невеликим підприємством”. Розглянуто переваги цих платформ і проблеми, що виникають під час їх впровадження, означено організаційні шляхи вирішення проблеми.
Ключові слова: непрямі витрати, фінансова звітність, аналіз витрат, автоматизовані системи управління “1С: Управління невеликим підприємством”, “1С: Бухгалтерія”, собівартість, ціна.

THE ANALYSIS OF FEATURES OF THE FINANCIAL
STATEMENTS FOR SMALL AND MEDIUM ENTERPRISES
© Kazarian A. A., Sudarkina S. P., 2017
The article deals with the problems of managing a printing enterprise related to the automation of financial reporting. As the research object in the article is considered a printing company in the city of Kharkov, which began with a decrease in the level of control and accounting for production costs, some of the main performance indicators.
At the enterprise, the existing distribution systems for indirect costs and the calculation of the cost of production are analyzed. One of the ways to solve the problem of accounting and distribution of indirect costs, the calculation of production costs and prices for products under automation is the system “1C: Accounting” and “1C: Management of small enterprise."
The main advantages and disadvantages in using these systems of financial reporting automation are analyzed, since often enterprises do not use all the capabilities of these systems, they keep manual records, which leads to a non-optimal distribution of enterprise funds. The main difficulties that arise when indirect costs are taken into account and the cost of production is calculated on the 1C: Accounting platform and 1C: Management of small enterprise, as well as in financial reporting outside the platform.
Work on the introduction of “1C: Accounting” platforms and “1C: Management of small enterprise” is a complex multidimensional exercise and requires serious preparatory work. The use of existing reliable and production platforms requires time, cost and qualified personnel, which often ignore enterprises, which in turn leads to problems affecting the well-being of the enterprise. In multi-user work with the database, it is important to take into account that different people will work – by position, by the nature of the work performed, by training and skills, by attitude and responsibility. To minimize errors and to maximize the security of confidential information, it is important to configure authorized user access, which is advisable for technical specialists to carry out administration and configuration specialists.
Management of a small enterprise is an important stage of the project to automate accounting and tax accounting. Errors and inaccuracies in the distribution and costing of production leads to a result of the reorganization that does not meet the objectives of the enterprise and the market conditions. An analysis of the existing cost allocation systems at the enterprise and the calculation of the cost price showed that despite the formal requirements for reporting organization, there is a problem of estimating the costs for the enterprise’s products, which in turn is related to the average distribution of indirect costs as part of the cost price. Based on this analysis, recommendations were developed to solve specific problems for each system of automation of financial and accounting reporting.
Key words: indirect costs, financial reporting, cost analysis, automated management system “1C: Manage a small company”, “1C”, cost, price.

Література – 6

УДК 629, 6 58
JEL E457

О. Р. Капраль
Національний університет водного господарства
та природокористування, м. Рівне

ВПЛИВ БАНКІВСЬКОЇ СИСТЕМИ НА ЕКОНОМІКУ КРАЇНИ

© Капраль О. P., 2017

Досліджено вплив банківської системи на розвиток економіки країни. Проаналізовано макроекономічну ситуацію у банківській системі та визначено низку зовнішніх та внутрішніх загроз. Оцінено вплив банківської системи на економіку країни і доведено, що стабільність та ефективність банківської системи залежать від стану економіки країни.
Ключові слова: економіка країни, банківська система країни, макроекономічна ситуація у банківській системі.

EFFECT OF THE BANKING SYSTEM ON THE ECONOMY

© Kapral O. R., 2017

The impact of the banking system on the country’s economy in the article is studied. The analysis of the macroeconomic situation in the banking system is conducted and a range of external and internal threats is identified. The effect of the banking system is evaluated and the dependence of stability and efficiency of the banking system upon the economy is proved.
The banking system of the country is an organic part of the overall economical complex and directly interacting with all areas of the economy, has a significant influence on economical processes. That occurs in the formation of an optimal environment for mobilization and free transfusion of financial resources, for the accumulation of funds for restructuring of the economy and its integration into the global economy.
The stability and the efficiency of the banking system depends on the economy. Approved reforms of the banking system and the NBU should stabilize the main elements of the economic system of the country, ensure the economic security of the real economy and remove restrictions that block the necessary of its qualitative and quantitative changes.
Key words: the economy, the banking system of the country, the macroeconomic situation in the banking system.

Література – 9

УДК 330.12:338.467:339.146
JEL: М31

С. Я. Касян
Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара

ВЗАЄМОДІЯ Е-ЛОГІСТИКИ ТА МАРКЕТИНГОВИХ КОМУНІКАЦІЙ ВИСОКОТЕХНОЛОГІЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ
У ПЛОЩИНІ ДИСТРИБУЦІЇ ЦІННОСТЕЙ ДО СПОЖИВАЧІВ

© Касян С. Я., 2017

Поглиблено аналізування взаємодії е-логістики та маркетингових комунікацій високотехнологічних підприємств у площині дистрибуції цінностей. Описано взаємодію корпоративних стратегій з прогресивним функціонуванням логістичних систем. Встановлено сутність логістики переміщень ресурсних потоків у контексті безпечного вектора взаємодії з довкіллям. Висвітлено споживання у площині організації комунікації агентів у соціокультурному середовищі, типологію логістичних послуг, географію логістики дистрибуції автомобілів. Удосконалено механізм маркетингового комунікаційного роз’яснення доцільності заощадження ресурсів, екологічно безпечного логістичного постачання і розподілу в Україні.
Ключові слова: логістичні системи, високотехнологічні підприємства, е-логістика, маркетингові комунікації, маркетингові цінності, взаємодія.

S. Y. Kasian
Oles Honchar Dnipro National University

INTERACTION OF E-LOGISTICS AND MARKETING COMMUNICATIONS OF THE HIGH-TECH ENTERPRISES IN THE PLANE OF DISTRIBUTION OF VALUES TO CUSTOMERS

© Kasian S. Y., 2017

Achievement of innovative development of the high-tech enterprises of Ukraine on the principles of introduction of virtual communication and logistic technologies in general promotes launching of cooperation with the EU in the sphere of distribution of innovative technologies on the basis of complex use of the modern technology solutions. In an article analysis of interaction of e-logistics and marketing communications of the high-tech enterprises in the plane of system distribution of market values for modern educated consumers is deepened. Object of scientific work is process of marketing and logistic activity of the high-tech enterprises. A subject of an article is the theoretical and methodological research and scientific, practical recommendations concerning interaction of e-logistics and marketing communications of the high-tech enterprises in the plane of effective distribution of market values. Regulation of macroeconomic processes in Ukraine, interaction of corporate strategy with progressive functioning of logistic systems is described. Specifics of interaction of the high-tech enterprises in the marketing environment are established, the essence of movements logistics of resource flows in the context of a safe ecological vector of interaction with the environment is defined. Consumption in the plane of the organization of communication of economic and social agents in the modern sociocultural environment, a typology and properties of logistic services, geography of the international logistics of distribution of cars, partner interaction at the international logistic distribution of cars is displayed. It is improved the mechanism of a marketing communication explanation of expediency of saving of resources, ecologically safe logistic supply and distribution in Ukraine. The notification of consumers about new offers of logistic services should be carried out on the basis of development of the corresponding marketing strategy of brand management of the modern high-tech enterprises. Establishment of good social and psychological climate at the enterprise leads to achievement of positive internal image. It is expedient to create positive image of the modern high-tech enterprise on the basis of means of communicative management and marketing. As logistic services accelerate promotion of the commodity offer, broaden the sphere of comfort of marketing business interaction, it is necessary to use in Ukraine “good practices” of logistic service who during the last time surely were fixed and develop in Poland and in all EU Member States. In the conditions of modern interactive marketing business interaction in high-tech sectors of electronic business the optimum organization of process of logistic strategic planning when the appropriate focus is shifted towards strengthening of communication and service vectors of ensuring effective movement of logistic flows is especially important. Strategic competitive advantages of the enterprises in the conditions of a rise in price of energy resources and an intensification of marketing business interaction is development and launching of marketing logistic mechanisms of distribution in the markets of modern information and innovative technologies. Achievement of methodical components of the mechanism leads to continuous awareness of need of saving of resources by consumers, cares of the environment that gives the chance to create considerable flows of the integrated marketing values.
Key words: logistic systems, high-tech enterprises, e-logistics, marketing communications, marketing values, interaction.

Література – 12

УДК 658.26

Г. Р. Копець, А. В. Дзюбіна, О. М. Урікова
Національний університет “Львівська політехніка”

ЛОГІСТИЧНІ АСПЕКТИ УПРАВЛІННЯ
ЕНЕРГОВИТРАТАМИ У КОМУНАЛЬНІЙ ЕКОНОМІЦІ

© Копець Г. Р., Дзюбіна А. В., Урікова О. М., 2017

Розглянуто логістичні аспекти ефективного управління витратами енергетичних ресурсів у комунальній економіці, а також сучасні перспективи щодо вирішення проблем енергоефективності у комунальному секторі українських міст, окремі аспекти фінансового та інформаційного ресурсного забезпечення проектів з енергоефективності у муніципальному менеджменті. Такий шлях сприятиме оптимізації витрат у сфері муніципального енергоменеджменту, вирішенню окремих соціальних та громадських завдань муніципальними інституціями у містах України. Запропоновано окремі логістичні рішення щодо зменшення енергетичних витрат у комунальній економіці. Такий підхід допоможе розробити та удосконалити програмне забезпечення процесів енергоефективності у муніципальному менеджменті. Розглянуто окремі етапи ефективного енергоменеджменту на муніципальному рівні. Наведено приклади впровадження інформаційних систем управління енерговикористанням (на прикладі деяких міст України та, зокрема, м. Львова). Наведено причини недостатньо швидкого впровадження енергозбережних проектів, а також перешкоди для здійснення цих процесів. Наголошено на необхідності підвищення кваліфікації та розвитку персоналу.
Ключові слова: енергоменеджмент, муніципальна економіка, енерговитрати.

LOGISTIC ASPEСTS ENERGY COSTS
МANAGEМENT IN МUNICIPAL ECONOМIC

© Kopets G., Dzyubina A., Urikova О., 2017

In this article considered logistic aspeсts and innovation of reduсe energy costs, modern perspectives of desigion energy efficiency problems. Some aspeсts of finans and information resourses for energy efficiency projects are considered. This way helps for optimization of budget expens for municipal energy management. This approach helps to desigion some social problems, some community tasks of municipal institutions in Ukrainian cities. In thе article logistics decisions regarding reduction of energy costs in municipal economic are considered. This approach helps to application of information and computing system for municipal finans and energy management, optimization of planning and expensing of municipal budget. The some stages of effective energy management at a municipal level are considered. Logistic aspeсts and innovation of reduse energy costs are considered on the example of the different Ukrainian cities and city of Lviv. Some obstacles for realization of these processes are considered. The stages of information and computing system implеmеntation of effective energy management at a municipal level are done. In the article some software tools for municipal energy monitoring, energy management are considered. Implеmеntation different computing system and software tools has a good resalts at a municipal level. This way helps for optimization of energy servisies, reformation of energy market. Different information computing system and some software tools for municipal energy resoursies monitoring at the energy management are considered. This approach helps to change some positive reformation of energy market, alteration and optimization the norms of energy resoursies. This article are conducted by research personnel and research staff, professional grows of personnel. Works of the energy servisies companies in the Ukrainian energy market are propose.
Key words: energy management, municipal economic, energy costs.

Література – 12

УДК 658.8
JEL: Q57

Н. С. Косар, Т. М. Гап’як, М. Р. Федунь
Національний університет “Львівська політехніка”

НАПРЯМИ РЕАЛІЗАЦІЇ КОНЦЕПЦІЇ ЕКОЛОГІЧНОГО МАРКЕТИНГУ В УМОВАХ СОЦІАЛІЗАЦІЇ ЕКОНОМІКИ

© Косар Н. С., Гап’як Т. М., Федунь М. Р., 2017

Визначено передумови розвитку концепції екологічного маркетингу в Україні. Встановлено, що її розвиток повністю узгоджується з концепцією маркетингу цінності, у якій основний акцент робиться на орієнтацію на людину та її бажання. Детально проаналізовано такі напрями реалізації концепції екологічного маркетингу, як зменшення викидів у довкілля, розвиток нетрадиційної енергетики, збирання та переробка сміття, екологічно чиста продукція і упаковка, сільський зелений туризм на підставі вивчення зарубіжного та вітчизняного досвіду. Подано пропозиції стосовно активізації просування екологічних продуктів в Україні через об’єднання зусиль суб’єктів господарювання та регіональних органів влади та управління.
Ключові слова: екологічний маркетинг, переробка сміття, нетрадиційна енергетика, екологічно чиста продукція та упаковка, сільський зелений туризм.

DIRECTIONS IMPLEMENTING THE CONCEPT
OF ECOLOGICAL MARKETING IN CONDITIONS
OF SOCIALIZATION OF THE ECONOMY

© Kosar N., Hapiak T., Fedun M., 2017

Recently in developed countries is growing demand for environmentally friendly products and packaging, green energy, green rural tourism, much attention is given to recycling. Summarizing the current state of environmental marketing in Ukraine should study and adaptation of the world, including the European experience in this area to the Ukrainian environment. The development of the concept of environmental marketing is consistent with the concept of value marketing, which focuses on the orientation of the man, his desire and when desire to improve the financial performance of companies is combined with corporate social responsibility. Active development of the concept of environmental marketing cause marketing, social, environmental, economic, and technological factors.
The purpose of this article is to analyze the main directions of environmental marketing concept in the world and in Ukraine, development of recommendations for the active use of the concept of domestic enterprises.
Environmental marketing – a kind of marketing which caused the emergence of environmental needs of the population due to the deterioration of the environment, aimed at meeting the needs of consumers through the exchange of goods, services, information that does not violate the ecological balance of the environment and does not harm human health or the society as a whole. Concept environmental marketing can be viewed in different ways: emissions into the environment; alternative energy; organic products, packaging reversible; green tourism and so on.
If Ukraine recycle at least 50 % of waste, it would provide additional income from the sale of recycled materials at a rate of nearly 3,3 billion. UAH. Active use of the regions of modern methods of recycling involves primarily the mechanism of separate collection, transportation, processing and disposal of waste at the same time is a prerequisite for reducing their harmful effects on the environment and public health. It would be well to learn from the experience of Western Europe and the USA in the field of environmentally friendly technologies of waste to generate electricity. Toward recycling should increase environmental awareness in Ukraine.
In terms of deterioration of relations with Russia, the growing problem of energy supply, increasing emissions of conventional energy in the environment important for domestic companies to use alternative energy sources.
Environmental Marketing also provides for the production of environmentally friendly products and packaging. Using natural materials and natural production Bio-packaging.
Toward environmental marketing is also necessary to develop ecological tourism – rural green tourism. Today travel companies are not very interested in the development of green tourism (excluding cooperation with elite cottages) because of this cooperation are small commission. Therefore, there must first show interest to local authorities and management through active promotion of such products on the market. It is necessary to use a differentiated approach, tailored to suit different target groups of tourists.
Implement basic concept of environmental marketing in their activities should as separate entities in order to enhance their image and adherence to their customers and regional authorities and administration. Only a comprehensive approach to address environmental issues in current conditions can ensure success.
Key words: ecological marketing, recycling, alternative energy, environmentally friendly products and packaging, rural green tourism.

Література – 18

УДК 338.439.22.002.68

Є. В. Крикавський, О. С. Костюк , О. Є. Шандрівська
Національний університет “Львівська політехніка”

ВІДПОВІДАЛЬНЕ ПОВОДЖЕННЯ З ТВЕРДИМИ
ПОБУТОВИМИ ВІДХОДАМИ: ПАРАДИГМИ ТА КОНТРАВЕРСІЇ

© Крикавський Є. В., Костюк О. С., Шандрівська О. Є., 2017

Oбґрунтовано доцільність відповідального поводження з твердими побутовими відходами (ТПВ) через призму екологічної свідомості, екологічної позиції та екологічної поведінки, проаналізовано проект Національної стратегії поводження з відходами, викладено європейський досвід поводження з твердими побутовими відходами, запропоновано способи вирішення проблеми для вітчизняної практики. Визначено складові політики відповідального поводження з ТПВ, а саме заходи дематеріалізації; дослідження та виховання екологічної свідомості громадян та підприємців; прийняття відповідних державних нормативно-правових актів; поширення прикладів відповідального поводження з ТПВ громадян, муніципалітетів, органів самоврядування тощо; пропагування та стимулювання розширеної відповідальності бізнесу за відходи.
Ключові слова: концепція управління твердими побутовими відходами (ТПВ), відповідальне поводження з ТПВ, європейський досвід поводження з ТПВ, екологічна свідомість, екологічна позиція, екологічна поведінка.

RESPONSIBLE OF SOLID WASTE:
PARADIGM AND KONTRAVERSING

© Krykavsky Y., Kostyuk O., Shandrivska О., 2017

The necessity of responsible SWM is explained through the lens of environmental awareness, environmental attitudes and ecological behavior, the project of National Strategy of SWM is assessed, European experience of SWM is outlined, solutions of problems for local practices are proposed. The basic problems of the current system of waste management are outlined: lack of a comprehensive approach; poorly developed inter-municipal cooperation, which creates an imbalance between the authorities in favor of more urbanized cities and settlements; low coverage of services of the solid waste, especially in countryside; the significant role of the informal sector in the field of solid waste management, which hinders the development of the official market; a large number of landfills in almost every locality that do not meet environmental standards and prevalence of unauthorized scrap heaps; low rates for dumping waste that do not encourage separate collection and sorting.
The following topics were determined: the components of SWM, including activities of dematerialization; research and education of environmental awareness of citizens and entrepreneurs; appropriate state regulatory acts; dissemination of SWM examples by citizens, municipalities, governments, etc; promoting and encouraging the expanded responsibility for the waste. Adduced the description of the term “dematerialization”, which focuses on reducing specific material costs – gross per unit, which potentially reduces the base of forming waste and less production during some time in situation when there is extended life of the products and there is more cost-effective the repair, restoration, modernization of the product than the replacement of product.
It was found that the presence of environmental awareness in all members of solid waste sphere generates the pro-environmental concessions, which attributed as soft factors of influence for establishment of civilized policy of SWM. Presented the semantic model of waste cycle, that provides the cyclical phases: identification of potential waste that occurs in the process of product design, design of technological process, design of supply chain, design of reverse supply chain; dematerialization of waste that occurs in the process of production and consumption, that means less waste generation and longer using of tools that are potential elements of solid waste; consumer waste behavior/behavior of proven products, which provides repeated (frequentative) use of packaging, its useful recycling and disposal (obtaining of raw materials, fertilizers, energy); the phase of effective return / recovery the value of the resource, which is contained in the waste, and reuse it in the previous phases or its commercial sale.
Key words: concept of solid waste management (SWM), responsibility in SWM, еuropean experience of solid waste management, environmental awareness, environmental attitude, environmental behavior.

Література – 13

УДК 339:138
JEL: M12

І. Кудлак, В. Огурек
Університет Марії Кюрі-Склодовської в Любліні

ВПЛИВ КСВ НА СУЧАСНІ КОРПОРАЦІЇ – ПРИКЛАДИ З ПОЛЬЩІ

© Кудлак I., Огурек В., 2017

Наведено концепцію корпоративної соціальної відповідальності на прикладі двох компаній, присутніх на польському ринку – Міленіум Банк і Orange Польща. Метою статті є подати стратегію КСВ як спосіб надання пільг для організації і як джерело конкурентної переваги. Наведено переваги і недоліки використання компаніями правил корпоративної соціальної відповідальності.
Ключові слова: КСВ, корпоративна соціальна відповідальність, створення іміджу, сучасна корпорація, Мілленіум Банк, Orange Польща.

I. Kudlak , W. Ogórek
Maria Curie-Skłodowska University

CSR INFLUENCE ON MODERN
CORPORATIONS – EXAMPLES FROM POLAND

© Kudlak I., Ogórek W., 2017

This article presents a concept of corporate social responsibility on the example of two companies present on the Polish market – Millennium Bank and Orange Poland. The aim of this article is to present a CSR strategy as providing benefits for the organization and as a source of competitive advantage. Summary of the article contains advantages and disadvantages of using by the companies rules of the corporate social responsibility.
Key words: CSR, corporate social responsibility, creating an image, modern Corporation, Millennium Bank, Orange Poland.

Література – 7

УДК: 005.95
JEL: J 20

С. В. Леонова
Національний університет “Львівська політехніка”
М. О. Довба
Львівський державний університет внутрішніх справ
Л. І. Сопільник
Львівський університет бізнесу і права

ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ ЛЮДСЬКОГО
ЧИННИКА НА ЕФЕКТИВНІСТЬ РОБОЧОГО ПРОЦЕСУ

© Леонова С. В, Довба М. О., Сопільник Л. І., 2017

На основі ідентифікації поняття компетенції, класифікації професійних компетен¬цій та відповідних їм методів вимірювання діагностовано компетенції працівників підприємств автомобільної галузі. Виявлено низький рівень безпеки праці, спричинений невідповідною поведінкою працівників, необізнаністю або відсутністю обговорення виконання завдань, прийняттям непотрібних ризиків, неефективними взаємовідно¬синами і реагуванням, низьким рівнем підготовки і недостатнім контролюванням процесу. З метою мінімізації впливу людської помилки на ефективність робочого процесу запропоновано застосовувати метод Герша.
Ключові слова: компетенція, безпека праці, оцінювання персоналу, види компетенцій, діагностика компетенцій, людська помилка

RESEARCH OF HUMAN FACTOR IMPACT
ON THE WORK PROCESS EFFICIENCY

© Leonova S. V., Dovba M. O., Sopilnyk L. I., 2017

There were diagnostic competency-based authentication concept of competence, professional competence classifications and corresponding methods of measurement on the example of the automotive industry. It was suggested Hersh applying the method to minimize the impact of human errors on the efficiency of workflow.
Refers to the main obstacles to improving personnel competence following:
– inappropriate training methods for small workshop auto mechanics;
– high costs of practical training on modern equipment;
– the risk of losing trained workers;
– insufficient number of employees in the workplace that prevents separation of some of them in training.
Discovered low safety culture caused by inappropriate employee behavior, the danger of ignorance or lack of discussion tasks, taking unnecessary risks, inefficient relationship and response, low levels of training and inadequate monitoring of process.
Identified gaps between high self-diagnosis and poor results of labor. The human factor is the cause of errors that occur not only due to the lack of competence of individual employees, but also through interaction with stochastic factors at work.
A Hersh apply the method to minimize the impact of human errors on the efficiency of workflow. It is advisable to use the method of Hersh justified when analyzed error was caused by man. Application of this method is useful in determining the exact cause of errors and accurate selection of corrective or preventive action. As a result, you can reduce errors caused by employees, resulting in increased business efficiency and increased safety. Hersh’s method can also be used in complex systems anthropocentric in which a person is present in several roles simultaneously.
Every human error associated with costs as it can cause defects in material failure or off the machine. The possible exclusion of employee workflow in the worst case. This reduces the efficiency and effectiveness of the company. Hershey method can serve as an excellent means of correction, or even prevention, effectively eliminating the reasons for the formation of human error. The motivation of all employees is an important aspect of the method of implementation Hersh. Using Hersh also positively affect the realization of both sides - employees and management reasons, received mistakes. Employees who are known to influence the result of errors, not only countermeasures mistakes are incentives for productive activities to improve the safety and efficiency of the company. It brings mutual benefits for both the company and the employee. Knowledge and experience of the employee is useful to create a safe working environment that ensures high quality products. Reducing risks in the work environment increases the sense of security of all employees.
Key words: competence, safety, evaluation of personnel, types of competencies, diagnostics competencies, human error.

Література – 20

УДК 332.021
JEL: R58

М. М. Мамчин
Національний університет “Львівська політехніка”,
Р. Патора
Суспільна академія наук м Лодзь, Польща

ПІДХІД ДО РАЦІОНАЛІЗАЦІЇ РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ ПРОДУКТИВНИХ СИЛ В УКРАЇНІ

© Мамчин М. М., Патора Р., 2017

Обґрунтовано необхідність комплексного удосконалення регіональної системи організації продуктивних сил. Водночас сама система повинна бути оптимальною з погляду неухильного підвищення продуктивності праці, досягнення збалансованості між структурою трудових ресурсів і структурою робочих місць, оптимальним використанням предметів і засобів уречевленої праці і повною мірою враховувати особливості досліджуваної території. Самостійне значення має розвиток цієї системи стосовно проміжних і низових рівнів обласного розділення, диференціація її в повній номенклатурі регіональних одиниць – економічних округів і локальних соціально-економічних одиниць. Встановлено, що основою розвитку округів мають бути локальні соціально-економічні комплекси. На основі проведених досліджень виявлено, що округи, будучи важливими локальними структурними елементами обласної системи розселення і обласної системи організації продуктивних сил, можуть становити об’єктивну основу раціоналізації регіонального розвитку продуктивних сил.
За результатами аналізу організації продуктивних сил Львівської області виокремлено шість економічних округів: Львівський, Дрогобицький, Золочівський, Самбірський, Стрийський і Червоноградський. Пропонована система, яка охоплює територіальну організацію виробництва і територіальну систему розселення, може стати одним із підходів до раціоналізації й ефективного використання продуктивних сил регіону і сприяти створенню повноцінного життєвого середовища для його жителів.
Ключові слова: продуктивні сили, економічний округ, організація продуктивних сил, соціально-економічний комплекс, система розселення.

APPROACH TO REGIONAL DEVELOPMENT
RATIONALIZATION OF PRODUCTIVE FORCES IN UKRAINE

© Mamchyn M. M., Patora R., 2017

In this article is described necessity of complex improvement for an a regional organization system of the productive forces. This system by itself has to be optimal in terms of the steady increase productivity of work, achieve a balance between the structure of human resources and the structure of job places, the best use of objects and tools of materialized labor and fully take into account the peculiarities of the study area. Self-importance has the development of the system with regard to the intermediate and grassroots levels of regional division, differentiation of the full range of regional units – economic counties and local socio-economic units. It was established that the basis of districts should form local socio-economic systems. Based on the results of research it was found, that regions, being local important structural elements of the regional system of resettlement and regional system of productive forces, can make an objective basis for the r streamline of regional development of the productive forces.
The analysis of the productive forces of the Lviv region made it possible to distinguish the six economic areas – Lviv, Drohobych, Zolochiv, Sambir, Stryi and Chervonograd. The system which covers the territorial organization of the production system and territorial settlement could be one of the approaches to streamline and efficient use of the productive forces of the region and promote the creation of a complete living environment for its residents.
The purpose of this article is to present results of the study perticularies of regional development and the allocation of Ukraine grassroots integrated economic units (districts), which will increase the efficiency of regional modernization.
So proposed in article approach to the productive forces of the regional level with the release of grassroots units of differentiation – economic districts will fully take into account the peculiarities of the study area, optimize the use of available resources and on this basis to achieve the welfare of the region, the growth of cultural and technical level, reduce unemployment.
The basis of districts should form local socio-economic systems, which will have to become important local structural elements of the regional system of settlement and regional system of productive forces. Due to that, growing need to increase the role of local authorities and planning. In the center of the district important to focus the work of prospective and current planning and management of development of the productive forces on the territory of each particular district, and in the regional center should be made coordination of district authorities to the rational use of resources throughout the regional system.
Key words: productive forces, the economic district, organization of the productive forces, socio-economic complex, settlement system.

Література – 8

УДК: 338.32.053.3-4
JEL: D24, L23, L69

Н. О. Маргіта, М. Ю. Криницька
Національний університет “Львівська політехніка”

ІННОВАЦІЙНІ ІНСТРУМЕНТИ ІДЕНТИФІКАЦІЇ
ПОТУЖНОСТІ ЛОГІСТИЧНОЇ СИСТЕМИ
ВИРОБНИЧОГО ПІДПРИЄМСТВА

© Маргіта Н. О., Криницька М. Ю., 2017

Проаналізовано інноваційні інструменти ідентифікації потужності логістичної системи, що пропонуються ТОС. Теорія обмежень – це методика управління підприєм¬ством, спрямована на досягнення довготермінових корисностей через відповідне управління існуючими на підприємстві обмеженнями, тобто “вузькими місцями”, які присутні в системах управління, виробничих процесах чи процесах дистрибуції.
Ключовим припущенням теорії обмежень є те, що кожна, навіть найскладніша система або процес має одне обмеження, яке визначає ефективність всієї системи або процесу. Ця концепція концентрується на виявленні наявних проблем у системі і знаходженні методів їх вирішення, спрямованих на нівелювання або повне усунення цього обмеження. Варто мати на увазі, що зміна одного параметра системи спричиняє відповідну зміну інших, тому важливо пам’ятати, що управління обмеженнями – це безперервний процес, який потребує комплексного підходу.
Охарактеризовано різні групи обмежень, такі як управлінські чи фізичні обмеження. Досліджено негативні ефекти існування обмежень у логістичній системі. Розглянуто практичні аспекти застосування інструментів ТОС на прикладі виробни¬чого підприємства на основі методу п’яти сфокусованих кроків ТОС. Узагальнено методичні підходи до визначення вузького місця та розроблено алгоритм пошуку вузького місця. Проаналізовано потужності ланок логістичної системи виробничого підприємства, визначено вузьке місце виробничої системи.
Ключові слова: теорія обмежень, вузьке місце, потужність ланок логістичної системи, практичні аспекти застосування ТОС.

THE INNOVATIVE TOOLS OF INDUSTRIAL
ENTERPRISE LOGISTICS SYSTEM POWER IDENTIFICATION

© Marhita N., Krynicka M., 2017

The innovation tools of logistics system power identification offered by TOC are analyzed. Theory of Constraints – a management method, aims to achieve long-term utilities through appropriate management of company’s existing restrictions that is “bottlenecks” that attend in management systems, production processes or distribution processes.
A key assumption of the Theory of Constraints is that everyone, even the most complicated system or process has one limitation that determines the effectiveness of the system or process. This concept focuses on identifying existing problems in the system and finding ways to solve existing problems aimed at minimization or complete removal of the restriction. It should be borne in mind that one system parameter changing causes a corresponding change in the other, so it is important to remember that management of restrictions - is a continuous process that requires an integrated approach.
Different groups of restrictions, such as administrative or physical limitations are characterized. As under restrictions we understand all that prevents the company to work effectively, it elimination opens company’s hidden reserves. To reap the benefits important to manage the existing constraints. Restriction management means ensuring maximum use of its capacities and opportunities, which requires “subordinate” the whole system of existing restrictions. Negative effects of logistics system restrictions are stydied. The practical aspects of TOC tools for industrial enterprises are analyzed based on TOC five focusing steps, which includes the following: identify the limits of the system; decide how to use the system constraints; bring all other elements of the system in line with previous steps; eliminate the limitation of the system; after the previous step restriction was lifted, go back to step 1, but do not let inertia become the cause of restriction. Make sure that the restriction defined correctly and identify any new restriction that could arise during the work.
Methodological approaches to determining the bottleneck are generalized, search algorithm of bottleneck is elaborated which consists of the following stages: determining the scale of analysis (supply chain, production system, subsystem, etc.); determine the components of the system; combining components of the system in a logical sequence; determine the maximum capacity of system elements; determine the amount of their actual use; compare the maximum capacity and their actual use, calculating the difference (unused reserves); determining element with the lowest output, which limits the system – bottleneck. Power of industrial enterprise logistic system units are analyzed, production system bottleneck is defined.
Key words: Theory of Constraints, bottlenecks, logistics system units power, TOC practical aspects.

Література – 9

УДК 65.012.34:338.432
JEL M14

А. Мариняк
Познанський університет економіки і бізнесу (Республіка Польща)

ЕКОНОМІЧНІ, ЕКОЛОГІЧНІ, МАРКЕТИНГОВІ І ЛОГІСТИЧНІ
ЕФЕКТИ ІНТЕЛЛЕКТУАЛЬНОГО КАПІТАЛУ В РЕЗУЛЬТАТІ
ІМПЛЕМЕНТАЦІЇ “ЗЕЛЕНИХ” ЛАНЦЮГІВ ПОСТАВОК

© Мариняк А., 2017

Метою поданого теоретико-пізнавального і аналітичного дослідження є побудова дослідницької моделі для оцінювання кореляції між інтелектуальним капіталом, що бере участь в управлінні ланцюжком поставок і результатами, отриманими у результаті реалізації “зелених” заходів у ланцюзі поставок. У результаті проведених досліджень ми спостерігали зокрема, що вищий рівень людського капіталу пов’язаний з більшою економічною ефективністю. Запропоновано деякі нові напрямки наукових досліджень, що грунтуються на “Ресурсному підході” та “Теорії зацікавлених сторін”.
Ключові слова: інтелектуальний капітал, “зелений” ланцюг поставок, корпоративна соціальна відповідальність, ланцюг поставок, ефекти інтелектуального капіталу.

A. Maryniak
Poznań unaversity of economics and business

ECONOMIC, ENVIRONMENTAL, MARKETING AND LOGISTIC
EFFECTS OF INTELLECTUAL CAPITAL RESULTING FROM
THE IMPLEMENTATION OF GREEN SUPPLY CHAINS

© Maryniak A., 2017

This is a theoretical-cognitive and analytical study, which aim is to construct a research model to measure the correlations between intellectual capital involved in the management of a supply chain and the results obtained from the implementation of green activities in a supply chain. This study is an attempt to deepen the subject related to the interplay of intellectual capital and Green Supply Chain Management (GSCM). The choice of the subject arises from: the research interests of the author, the fact that nowadays competition takes place on the level of supply chains, not on the level of individual companies and the awareness that there is a strong need to deepen the knowledge about intangible assets of companies in the context of improving environmental efficiency. The results obtained from green supply chain management depend on the level of intellectual capital development of companies. A developed IT system, an effective knowledge diffusion inside and outside of the organization, having certificates supporting supply chain management, a developed motivation system, long-term contracts with clients, a loyalty of suppliers and many more elements contributing to intellectual capital, probably facilitate the green supply management and simultaneously allows for obtaining better results in this area.
The goal is to adopt the following hypothesis: H: The higher level of the development of intellectual capital (involved in supply chain management) is related to better results obtained through green activities implementation in a supply chain. The part of the questionnaire regarding intellectual capital consisted of 42 test items – 14 for each out of three types of capital. Regarding each test item, the respondents could mark one of the following answers: 2 (a declaration that the given element of capital included in the question is at a sufficient (high) level of development), 1 (a declaration that the given element of capital included in the question requires either implementation or development) or 3 (a declaration that the given element of capital included in the question doesn’t exists due to the characteristics of the company).
As a result of the research we observed, among others, that the higher level of human capital is related to higher economic performance. In this article, we are also suggesting some new research directions with reference to Resource-Based View and Stakeholders Theory. On the basis of the obtained data, it can be claimed that companies, which have intellectual capital on a higher level obtain significantly better economic results in GSCM than companies, which have this capital on a lower level. For example, a well-developed training system, a motivation system, sharing non-codified knowledge, a huge experience of employees or limiting rotations of employees contributes to an easier implementation of green activities. The companies, which want to implement GSCM, should first verify the potential of such capital. Therefore, it seems that it is a critical point in the process of the implementation of green supply chains. Considering the relations of each type of capital, confirmed in numerous research, we can assume that relational and organizational capital have a meaning, but a secondary one. Human capital alone, in interaction with other types of capital improves significantly economic and marketing-logistic results.
Key words: intellectual capital, green supply chain, corporate social responsibility, supply chain and the effects of intellectual capital.

Література – 34

УДК 65.012.34:338.432
JEL M14

М. Мороз
Вроцлавський економічний університет (республіка Польща)

ПРИЧИНИ, МЕТОДИ ТА ЕФЕКТИ
БЛОКУВАННЯ ONLINE-РЕКЛАМИ

© Мороз М., 2017

Проаналізовано та оцінено причини, методи та наслідки зростання практики блокування реклами в мережі Інтернет. Для досягнення цієї мети автор аналізує статистичні дані практики блокування реклами в Польщі зокрема та Європі загалом, ідентифіковано інструменти, які для цього використовують, представлено наслідки використання відповідного програмного забезпечення з погляду видавців та інтернет-користувачів. Автор використовує такі методи дослідження, як критичний аналіз документації та метод описової статистики
Ключові слова: онлайн-реклама, блокування, маркетинг, інтернет-користувачі.

REASON, METHODS AND EFFECTS
OF ONLINE AD BLOCKING

© Moroz M., 2017

The analyze and assess of the causes, methods and consequences caused by increasing use ad blocking was made in this article. To achieve such a objective, the author analyzes the statistics for blocks ads in Poland and in Europe, indicate what tools to use, as well as discuss the consequences of the use of ad blockers from the perspective of publishers and Internet users. The author used the following research methods: a critical analysis of documentation and methods of descriptive statistics.
Key words: online-advertising, blocking, marketing, Internet users.
Література – 13

УДК 339.166.5:338.1
JEL: М12

М. Б. Найчук-Хрущ, Л. Й. Гнилянська, О. М. Притула, Б. О. Шеремета
Національний університет “Львівська політехніка”

КОМПЛЕКСНІ РІШЕННЯ У СФЕРІ ЕФЕКТИВНОЇ КОМЕРЦІАЛІЗАЦІЇ РЕЗУЛЬТАТІВ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ

© Найчук-Хрущ М. Б., Гнилянська Л. Й., Притула О. М., Шеремета Б. О., 2017

Розглянуто питання комерціалізації об’єктів інтелектуальної власності. Наведено основні проблеми комерціалізації результатів інноваційної діяльності в Україні. Метою є визначення властивостей об’єктів інтелектуальної власності у процесі їх комерціа¬лізації як особливого товару на ринку та визначення основних проблем на різних етапах комерціалізації із формуванням відповідних рекомендацій. Основними завданнями статті є: аналіз факторів ведення інноваційної діяльності; виявлення та аналізування проблем у сфері комерціалізації вітчизняних наукових розробок; визначення основних методів адміністрування комерціалізації результатів інтелектуальної власності.
Запропоновано підхід до удосконалення процесів комерціалізації, що ґрунтується на побудові моделі із виокремленням таких напрямів, як адміністративний, техніко-техно¬логічний та фінансовий. Особливістю моделі є те, що окреслені напрями сформо¬вано у розрізі впливу як внутрішнього, так і зовнішнього середовища процесів комерціалізації.
Ключові слова: інтелектуальна власність, об’єкти інтелектуальної власності (ОІВ), комерціалізація, вартісна оцінка, дохідний підхід, витратний підхід, порівняльний підхід.

COMPLEX SOLUTIONS IN EFFICIENT
COMMERCIALIZATION OF INTELLECTUAL
ACTIVITY ENTERPRISES

© Naychuk-Khrushch M., Prytula O., Sheremeta B., 2017

The paper is devoted to the intellectual property commercialization topic. The main goal is to determine the results of intellectual property in the commercialization process as a special product on the market and identify key issues at various stages of commercialization. That’s why taking into account of tangible and intangible nature of intellectual property products are very important and should be considerate in the enterprise’s activity.
Forming of relevant recommendations, based on the research results, is the aim of this paper. The main tasks of the article are: to analyze the main factors of innovation activity improvement; identify and analyze problems of the commercialization of scientific research results in Ukraine; determine the main methods of administration of intellectual property commercialization.
Also big massive of statistic data are analyzed and results are shown in the article. Thou, the dynamics of registration of intellectual property applications in Ukraine are analyzed by years and by particular intellectual property objects.
The main problems, which exist in Ukraine in sphere of innovative activity results commercialization, are disclosed in the paper. These problems are described according to all stages of effective commercialization process and include problems of: encouraging scientists and entities for innovative activity enhancement, formation and transfer of scientific product into production, obstacles further commercialization and marketing innovation. The another important problems of commercialization of innovations in Ukraine are related with the lack of the necessary infrastructure for the commercialization of high technology products and their promotion of the consumer market. It is seen in undeveloped techno-parks, techno zones, start-up business etc.
The author’s approach to the commercialization process improvement is offered. This approach is based on a model of using such improvement areas as administrative, technical, and financial. The feature of the model is that the outlined areas are formed according to the impact of both internal and external impacts.
Also the topics of intellectual property objects economical evaluation are analyzed. Approaches and particular methods of such evaluation are investigated. Thou among most famous approaches, classically, approach by profits, approach by costs and market (comprehensive) approaches are particularly investigated.
Key words: intellectual property, commercialization, valuation, income approach, cost approach, comparative approach.

Література – 13

УДК 334.761

І. В. Петрик
Львівський університет бізнесу і права

РЕІНЖИНІРИНГ ПІДВИЩЕННЯ
ЕФЕКТИВНОСТІ МЕРЕЖІ ПОСТАВОК

© Петрик І. В., 2017

Досліджено умови функціонування мережі поставок та основні її етапи. Встановлено основні почергові кроки в формуванні мережі поставок. Проаналізовано значення реінжинірингу в сучасних етапах роботи мережі поставок. Встановлено зв’язок між ефективністю діяльності мережі поставок та транспортної логістики, робочої сили та місцерозташування мережі. Запропоновано шляхи підвищення ефективності мережі поставок за допомогою реінжинірингу.
Ключові слова: мережа поставок, інноваційність, реінжиніринг, проектування, аутсорсинг.

I. Petryk
Lviv University of Business and Law

REENGINEERING OF IMPROVING
THE EFFICIENCY OF THE SUPPLY CHAIN

© Petryk I., 2017

The conditions of the functioning of the supply chain and its main stages were investigated. The basic steps in the formation of alternate supply chain were established. The importance of reengineering in the present stage of the supply chain was analyzed. The relationship between the efficiency of the supply chain and transport logistics, workforce and location of the network were established. Ways of improving the efficiency of the supply chain by using reengineering were offered.
Key words: supply chain, innovation, reengineering, design, outsourcing.
Література – 12

УДК 338.433
JET: L290

Н. А. Потапова
Вінницький національний аграрний університет

ФОРМУВАННЯ ПІДСИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ
ВЗАЄМОДІЄЮ З КЛІЄНТАМИ У ЗБУТОВІЙ
АГРОЛОГІСТИЦІ АГРАРНИХ ПІДПРИЄМСТВ

© Потапова Н. А., 2017

Визначено проблематику формування підсистеми управління взаємодією з клієнтами як один із ключових чинників ефективної збутової агрологістики. На основі аналізу статистики реалізації продукції сільськогосподарських підприємств України оцінено тенденції зміни процесів збуту у період 2005–2015 рр. за основними групами сільськогосподарської продукції.
Обґрунтовано необхідність орієнтації процесів продажу на потреби споживача та налагодження системи взаємовідносин із клієнтами як важелів, що надають підприєм¬ствам додаткових переваг у конкурентному середовищі і знижують ризики недоотри¬мання прибутків внаслідок недосконалої збутової агрологістики. Розроблено концепту¬альну модель підсистеми управління відносинами з клієнтами на основі компонентів: управління контактами, взаємодія з клієнтами, часові затримки та сервісне обслугову¬вання, підсистеми управління продажами.
Ключові слова: збутова агрологістика, персоніфікація споживача, продаж, взаємовід¬носини з клієнтом, CRM-концепція, інформаційне середовище.

FORMATION OF THE SUBSYSTEM OF CUSTOMER
RELATIONSHIP IN THE AGRILOGISTICS
OF SALES IN AGRARIAN ENTERPRISES

© Potapova N. A., 2017

The article deals with the problem of formation of subsystem customer relationship management as one of the key factors of effective marketing of agrilogistics. The article headlined the increase in sales as the main result of company’s profit and expand market share. One of the elements further advantage in market is targeting sales process to the needs of consumers and establishing a system of relationships with customers. It is analyzed the key elements for policies to minimize the full cost of the entire supply chain.
In the article it was investigated the commodity structure of export of agricultural and food products from agricultural enterprises of Ukraine for 2005-2015. There was confirmed its significant export potential. Specifics of pricing for agricultural markets do not significantly increase the profits in proportion to the physical sales. It was confirmed the fact of the creation of oligopolistic market, which negatively reflected in pricing due to the influence of large customers.
Based on statistical analysis of sales products of agricultural enterprises in Ukraine trends were evaluated in the sales process in the period from 2005 till 2015 years, by major groups of agricultural products. Much attention is given to sales which provides logistics management efficiency and distribution channels with marketing activities generates optimal level of producer-consumer interaction. Subsystem sales agrilogistics linked to the specificity of agricultural products. The main factors of influence can be defined: the seasonality of production, storage and specificity pricing.
The necessity of targeting the sales process to the needs of the consumer and establishing a system of relationships with customers as levers that provide additional benefits to enterprises in a competitive environment and reduces the risk of a shortfall in revenue due to imperfect distribution agrilogistics. Solving basic problems in the management of the customer is within CRM-concept, which is the basis optimal process management sales, marketing and service function which purpose is to assess the growth of profitability.
The manufacturer generates sales chains within their own logistics system taking into account the interests of the consumer, and the effectiveness of such actions depends on the completeness of customer satisfaction and how to interact with them. The conceptual model of management subsystem of customer relationship in agrilogistics of sales was described. It includes core modules: contact management, relationship management with existing clients, time management, service management and customer service. In the conceptual model of responsible decision making in dealing with clients in the chain: a meta-realization means-expected results.
The conceptual model of sales management has components: planning, organization, motivation and controlling sales.
In the end the author wanted to headline the need to build a system of administration based on e-business and information technologies. It is noted that the most promising way of agrilogistics of sales subsystems have become industry marketing crops and livestock.
Key words: Agrilogistics of sales, personification of consumer, relationships with customers, CRM-concept, information environment.

Література – 9

UDC 658
JEL M310

К. Раганович, М. Склодовська
Університет ім. Кюрі-Склодовської (Республіка Польща, Люблін)

МАРКЕТИНГ ІНЕВЕСТИЦІЙНОГО ПОТЕНЦІАЛУ МІСТА.
НА ПРИКЛАДІ ЛЮБЛІНА, ПОЛЬЩА

© Раганович К., Склодовська М., 2017

Сьогодні в усьому світі міста конкурують, щоб залучити інвесторів. Ці заходи є об’єктом міського маркетингу та, особливо, інвестиційного маркетингу. Існує необхід¬ність підвести підсумки інвестиційної маркетингової діяльності міста в перспективі теорії міського маркетингу. Маркетингова діяльність Любліна є прикладом ефектив¬ного і добре спланованого інвестиційного маркетингу. Він оснований на стратегії розвитку, корпоративної ідентичності і поєднує в собі оффлайн- і онлайн-маркетингові інструменти.
Ключові слова: маркетинг міста, брендинг місця, інвестиційний маркетинг, інвестиційний субпродукт.

K. Raganowicz, M. Sklodowska
Curie University

MARKETING THE INVESTMENT POTENTIAL OF THE CITY.
CASE OF LUBLIN, POLAND

© Raganowicz K., Sklodowska M., 2017

Currently, cities compete globally to attract investors. These activities are the object of city marketing and precisely investment marketing. There is a need to summarise the investment marketing activities of the city in term of city marketing theory. The city of Lublin is an adequate case. Lublin’s marketing activities are the example of efficient and well-planned investment marketing. It is based on development strategy, corporate identity, and combines offline and online marketing tools. In the global market economy, the most of business ventures can be implemented anywhere in the world. Global companies look for the perfect investment location, choosing among many profitable offers. Hence, cities compete globally for investment. They use sophisticated marketing techniques in their administration practice to acquire new investors. This approach is certainly interesting concerning the marketing classification of these activities amongst the types of marketing. Marketing the investment potential of the city is classified as a part of the type of marketing, which object is a place, a territory. This is one of the main types of marketing. The reason for the problems with the terminology of city marketing is the complexity of city product and the characteristics of city marketing’s subjects. The city as a whole has its own unique identity, the image as a reflection of its profile and it should have a brand, which can be a strategic help to capitalise on the positive image. One of the foundation concepts of marketing is that the company uses the set of marketing tools called ‘marketing-mix’ – product, price, place, promotion – to achieve its objectives in the market. It could be directly transferred into city marketing, but due to multi-faceted city product (megaproduct), it is ineffective. For years, many concepts on how to define ‘marketing-mix’ for city marketing were created. Szromnik tried to connect all the concepts and phrased four main elements of territorial ‘marketing-mix’: territorial offer, which includes permanent and changeable place attributes; conditions to acquaint stakeholders with the offer, ways and circumstances of territorial product delivery, and forms, techniques, and means of communication of the place with its environment. It clearly shows that in city marketing and its subtypes, the most important traditional marketing tools are product – which, as megaproduct, includes price and place – and promotion. The data analysis proves that the system works as designed and expected. The website is spreading fast around the world. In five months until February 15, 2017, it reached users from 63 countries – the most from Poland, USA, United Kingdom, Austria, and Canada. On the LinkedIn page of Invest in Lublin, 71,7 % of followers are managers, senior managers, or executives, as well as 85,9 % of visitors (February 25, 2017).
Lublin’s investment marketing strategy is efficient and internationally awarded. According to only to the latest ranks and awards of fDi Intelligence, a division of the Financial Times specializing in all areas relating to foreign direct investment around the world, Lublin was granted: 3rd best FDI Strategy among small European cities, Strategy engagement Bespoke Award, and 3rd best FDI Strategy in Poland.
Key words: city marketing, place branding, investment marketing, investment subproduct.

Література – 16

УДК 33.334
JEL: L94

І.С. Рикованова, І. П. Таранський, Д. М. Донець
Національний університет “Львівська політехніка”

ВІТРОВА ЕЛЕКТРОГЕНЕРАЦІЯ: СВІТОВИЙ
ДОСВІД ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ В УКРАЇНІ

© Рикованова І. С., Таранський І. П., Донець Д. М., 2017

Проаналізовано стан розвитку вітрових генерувальних потужностей Польщі як приклад європейської практики реалізації вимог Директиви 2009/28/ЄС щодо заохочення використання відновлюваних джерел енергії. Проаналізовано стан розвитку вітрової електрогенерації в Україні в контексті підписання зобов’язання перед Енерге¬тичним Співтовариством та Національного плану дій з відновлюваної енергетики на період до 2020 р. Запропоновано розглядати електроенергетичний ринок у двох площи¬нах: як інфраструктуру, що забезпечує функціонування всієї економіки країни, а також як бізнес-процес з певними матеріальними, інформаційними, сервісними потоками, які потребують оптимізації, наприклад, через бізнес-модель 2В2.
Ключові слова: вітрова електрогенерація, об’єднана енергетична система, інвести-ційний клімат, інфраструктура електроенергетичного ринку, енергобезпека, енергонеза-лежність, екологічна безпека, модель В2В.

WIND POWER GENERATION: WORLD EXPERIENCE
AND PROSPECTS OF DEVELOPMENT IN UKRAINE

© Rykovanova I. S., Taranskyy I. P., Donets D. M., 2017

The aim of the research is to systematize and analyze the advantages and disadvantages of wind power generation, evaluation of wind power capacity in Poland, analysis of the creation and development of wind power generation Ukraine in the context of the signing of the political part of the Association Agreement Ukraine with the EU and accession to the Energy Union, the analysis of natural potential of Ukraine to create wind electricity generation capacity and opportunities justify the inclusion of wind power generation in the United energy system of Ukraine. The article analyzes aspects of wind power generation in the context of Ukraine infrastructures and business processes. Examined and summarized the advantages and disadvantages of wind power generation. The state of wind generating capacity in Poland as an example of European practice implementation of the Directive 2009/28 / EC on the promotion of renewable energy sources. It is noted that today the main factor is the location of wind power generation facilities and natural factors identified regions of Ukraine most suitable location for such facilities. The state of wind electricity in Ukraine in the context of signing commitments to the Energy Community and the National Action Plan for Renewable Energy for the period to 2020 revealed that today’s investment climate is not conducive to the implementation of the provisions of these documents and the reasons experts call this the gaps in forensic legal sphere, corruption at government officials and private business, non-competitive organization of the sector. It is noted that the index of investment attractiveness of Ukraine in 2016 did not get even the neutral zone, but from 2011 there has been a positive trend (index of investment attractiveness reached the mark neutral zone). These causes unattractive investment climate in the power sector: the presence of 50 % standards in facilities built “green generation” to use domestic equipment, which is drawn by the lack of competition in the market for renewable electricity. In the analysis of recent changes in regulations, found that even the abolition of the said rules on domestic component of green power generation facilities, as well as bringing “green” tariff to the level of world average is not too contributes to the creation of wind generating facilities, due to failure state guarantees on immutability order to stimulate the development of “green” electricity generation capacity. Grounded perspective as a basic wind electricity the example of China and Australia. The above reasons are forced to consider the electricity market in two levels: as an infrastructure that ensures the functioning of the economy, and hence also its security and energy independence, as well as business process where there is a certain material, information, service flows that require optimization example through business model 2B2.
Key words: wind electricity, united energy system, investment climate, infrastructure electricity market, energy security, energy independence, environmental security, business model 2B2.
Література – 23

УДК 658.5
JEL: F 01; M 21

М. В. Руда, Т. О. Боднар
Національний університет “Львівська політехніка”

РОЛЬ ЕЛЕКТРОННОГО ОБМІНУ ДАНИМИ У РОЗВИТКУ МІЖНАРОДНОЇ ЛОГІСТИКИ: ГЛОБАЛЬНІ ТРЕНДИ

© Руда М. В., Боднар Т. О., 2017

Розглянуто сучасні тенденції розвитку міжнародної логістики. Виокремлено роль новітніх інформаційних технологій у формуванні EDI-технологій, що полягають в електронному обміні даними і забезпечують у результаті економію ресурсів підприємства. Проаналізовано вплив глобальних трендів у логістиці на специфіку українського бізнесу. Обґрунтовано доцільність вивчення досвіду провідних міжнародних логістичних операторів з метою впровадження та подальшої адаптації для зміцнення потенціалу конкурентоздатності у мінливих економічних умовах.
Ключові слова: глобалізація, електронний обмін даними, EDI-технології, міжнародна логістика, інформаційні технології та системи, інформаційні потоки.

ROLE OF ELECTRONIC DATA INTERCHANGE
IN INTERNATIONAL LOGISTICS DEVELOPMENT: GLOBAL TRENDS

© Ruda M. V., Bodnar T. O., 2017

The purpose of this publication is to determine the role of new information technologies in shaping EDI-technologies that are electronically exchange data and ultimately provide savings of enterprise resources.
It is discussed, that Electronic Data Interchange (EDI) is the computer-to-computer exchange of business documents in a standard electronic format between business partners. By moving from a paper-based exchange of business document to one that is electronic, businesses enjoy major benefits such as reduced cost, increased processing speed, reduced errors and improved relationships with business partners. EDI replaces postal mail, fax and email. While email is also an electronic approach, the documents exchanged via email must still be handled by people rather than computers. Having people involved slows down the processing of the documents and also introduces errors. Instead, EDI documents can flow straight through to the appropriate application on the receiver’s computer (e.g., the Order Management System) and processing can begin immediately.
In today’s global and connected economy, digital supply chains are the on-ramp to innovation and success. And if an enterprise wants to be among the winners, it need to get on the highway and go fast. Developing digital strategies that allow to proactively evolve ahead of the competition, employing comprehensive solutions that support the entire source-to-settle process and create value for all parties involved in it are necessary today.
The article also examines the current trends in international logistics. Macro-economic changes and shifts in trade patterns have their impact on global supply chains. They provide opportunities as well as challenges. Growth in the logistics industry is no longer driven by exports from Asia to North America and from Asia to Europe. It will come from elsewhere, and will be more fragmented, more unpredictable and more volatile.. Infrastructure is becoming a major determinant for growth. Meeting consumer’s requirements at multiple locations with multiple transport modes at different times requires a flexible supply chain that can adapt easily to unexpected changes and circumstances. International, mature and emerging markets have become a part of the overall business growth strategy for many companies. Going ‘international’ has become the standard and logistic solution providers need to enable that trend. End-consumers increasingly source via multiple channels, ranging from brick & mortar shops to e-commerce. The logistics industry needs to support multi-channel strategies of their customers. The growing complexity and dynamism of supply chains requires increasingly advanced Information Technology solutions. To be able to secure speed to market and to reduce risk of delays, alternative transport modes and routes are required to support the continuing trend of outsourcing of logistics services. Customers increasingly prefer products that are made and sourced in ‘the right way’; minimising business’ social, economic and environmental impact on society and enhancing positive effects. Anti-bribery and corruption legislation is having an increasing impact on supply chains, since multinational companies demand that no facilitation payments are made during the export of their goods, yet still seek to source from low cost countries, which are often also at the bottom of Transparency International’s global corruption index. Manufacturers continuously search for supply chain innovations and gains through partnerships with logistic service providers. Complete visibility of the entire supply chain aspires to achieve true demand-driven planning, allowing efficient response to changes in sourcing, supply, capacity and demand. Supply chains are becoming increasingly complex and dynamic with sourcing locations being changed increasingly quickly and purchase orders becoming smaller and more frequent.
The influence of global trends in logistics on the specifics of Ukrainian business is considered. Expediency tracking experience leading international logistics operators to implement and further strengthen the capacity to adapt to changing competitive economic environment is researched.
The article deals with the specific logistics information system in Ukraine. The necessity to focus on international business standards in logistics is grounded. The results monitoring of global trends and implementation of EDI-technologies to increase the potential competitiveness of enterprises in market conditions that are influenced by globalization are discovered.
Key words: globalization, Electronic Data Interchange (EDI), EDI-technology, international logistics, information technology and systems, information flows.

Література – 13

УДК 658
JEL M500

О. А. Русановська
Національний університет “Львівська політехніка”
М. Висоцький
Суспільна академія наук у Лодзі (Польща)

ПРИЙНЯТТЯ СТРАТЕГІЧНИХ ЛОГІСТИЧНИХ
РІШЕНЬ У СТОХАСТИЧНИХ РИНКОВИХ УМОВАХ

© Русановська О. А., Висоцький М., 2017

Досліджено важливість управління логістичною діяльністю підприємства. Виділено параметри оцінювання результативності логістичної діяльності підприємства, які враховують вплив логістичних витрат на прибутковість підприємства, інвестиції в логістичну діяльність підприємства тощо. Встановлено потребу в прийнятті стратегічних логістичних рішень у стохастичних ринкових умовах, запропоновано методи економіко-математичного моделювання, які дають змогу обрати оптимальне логістичне рішення в непередбачуваних ринкових умовах.
Ключові слова: стратегічні логістичні рішення, непередбачувані умови зовнішнього середовища, методи економіко-математичного моделювання прийняття рішень в умовах невизначеності.

ADOPTION OF STRATEGIC LOGISTICS
SOLUTIONS IN STOCHASTIC MARKET CONDITIONS

© Rusanovska O., Wysocki M., 2017

Effective activity of any enterprise is associated with planning. However, it is necessary to have information about areas where planning is conducted for building productive plans. Thus, the information management process, its collection, processing etc. is important for the enterprise activity process. However, the availability of information about the company in the past is not sufficient when strategic planning is conducted because it is necessary to make decisions for the future a few years forward, but we don’t know exactly how will behave system, which factors and with which power will influence on enterprise which strategic decision is adopted. Even more difficult situation is in the logistics activity strategic management of the enterprise.
There are many methods of optimal solutions for the enterprise as a whole, including: Bayes’ criterion, the criterion of minimum average risk, Hodges-Lehmann’s criterion, Laplace’s criterion, Savage’s criterion, Wald’s criterion, Hurwitz’s criterion etc.
However, all of these criteria allow making a decision with taking into account the gain or loss of the enterprise in a particular situation under certain conditions. For example, marketing activities is aimed at the product popularizing, improve company image, improving the product recognition which in result directly influence on enterprise profit rise. So we can establish a direct dependence between marketing costs and enterprise profit by majority of marketing leverage that we can construct a matrix of enterprise profits which it can get in certain marketing decisions and specific environmental conditions for evaluation effectiveness of marketing activities. However, if we watch at the production process, we’ll see a need to reduce production costs with provided that the quality of it will be saved. We have more difficult task than in situation with marketing costs because we have to make a decision which is directed to minimization costs but to only to a level where cost minimization will not affect the quality losses considering – there is – here the problem is complicated because the decision must be made to minimize costs, but only to a level where cost minimization will not affect the quality losses. A similar situation is with logistical activities. It is when you need to minimize overall logistics costs and save logistics services quality. Therefore, there is a need in the formation of the matrix output data before using criteria decision making under uncertainty which will be used for calculations and choice the best resolution.
Perhaps a need in is the biggest problem in the process of evaluation logistic decisions under uncertainty because recent research show that there is a problem in determination of logistics costs influence on enterprise profitability or calculating the share of enterprise investment which are aimed at its logistics activities. There is the problem of constructing the original matrix based on the logistics financial flows because there don’t been singled out logistics process while it is done accounting of enterprise costs and earnings for most business.
There are highlighted parameters of evaluation of enterprise logistics activity effectiveness, which are taking into account the impact of logistics costs on the enterprises profitability, investment in logistics activities of the company and so on. There are established the need for making strategic logistics solutions in stochastic market conditions, the methods of economic-mathematical modeling that allow you to choose the best logistics solutions in unpredictable market conditions are offered.
Key words: strategic logistics solutions, unpredictable environments, methods of economic-mathematical modeling of making decision under uncertainty.
Література – 9

Syndicate content